28 жовтня 1895 року в Харкові народився Майк Йогансен (Михайло Герваасійович Йогансен – письменник, перекладач, сценарист, критик та лінгвіст, один із засновників літературного об'єднання ВАПЛІТЕ. Ще донедавна ім’я культового харківського авангардиста, причетного до численних мистецьких подій, містифікацій і пародійних розіграшів ренесансного пореволюційного десятиліття, було практично невідоме широкому загалу.
Батько Михайла був родом з Латвії, працював вчителем німецької мови. Матір походила з роду старобільських козаків. Хоча німцем Майк Йогансен не був, пізніше він напівжартома поширював такі чутки (а ще про те, що він має шведське й норвезьке коріння), створюючи навколо себе ореол таємничості.
Михайло навчався у Третій харківській чоловічій гімназії разом майбутніми російськими поетами-футуристами Григорієм Пєтніковим та Божидаром та українським географом Юрієм Платоновим. В 1917 році закінчив історико-філологічний факультет Харківського Імператорського університету, де спеціалізувався на вивченні латини, також чудово знав старогрецьку, німецьку і французьку.
Вчителював у школах Харкова, викладав у Харківському інституті народної освіти.
Писати вірші він почав рано, спочатку німецькою й російською, але, як визнав пізніше, "ці вірші автора не задовольняли і були спалені купно щось у 1916 році". Своїм першим літературним досвідом Майк називав вирізьблення на дверях льоху вірша німецькою мовою про старість і смерть — йому було тоді 9 років. Втім, можливо, це було лише однією з його численних містифікацій.
Згодом Йогансен самотужки оволодів англійською, іспанською, непогано знав скандинавські і слов'янські мови, але писати обрав українською — як сам він казав, під враженням від жахів кривавих розправ денікінців у Харкові.
З 1921 року Майк Йоганен тісно спілкується з В. Елланом-Блакитним, М. Хвильовим, В. Сосюрою та іншими харківськими письменниками. Саме вони в 1923 році стали фундаторами Спілки пролетарських письменників «Гарт». В 1925 році Майк Йогансен вийшов із «Гарту» і стає одним з засновників літературного об’єднання ВАПЛІТЕ (Вільна академія пролетарської літератури). Після вимушеного саморозпуску організації в січні 1928 року ініціював створення «Техно-мистецької групи А» (1928–1931). Разом з учасниками цієї групи видавав «Універсальний журнал». З ідеї Йогансена народився також позагруповий альманах «Літературний ярмарок» (1928–1930).
У 1927 році, разом з мовознавцями та письменниками Агатангелом Кримським, Всеволодом Ганцовим, Олексою Синявським, Оленою Курило, Сергієм Єфремовим, Миколою Хвильовим, Михайлом Яловим, Миколою Скрипником, Григорієм Голоскевичем, Майк Йогансен долучився до розробки українського «Харківського» правопису.
1934-го вступив до Спілки письменників.
Майк Йогансен був кіноманом. Коли в Харкові постало легендарне ВУФКУ - Всеукраїнське фотокіноуправління, його, неперевершеного лінгвіста й знавця мови, запросили писати титри для німих фільмів.
Українізація кіногалузі наражалася на потужний спротив, але Йогансен відмовлявся опускатись до рівня невибагливої масової аудиторії. Йогансен опускатися відмовлявся. Коли зрозпачені кінопрокатники скаржились директору ВУФКУ Захару Хелмно, що от титрувальник понаписував щось геть неврозуміле, очільник кіноуправління незворушно відповідав: «Він - професор, він знає.» Так і утверджувалася висока планка українського «великого німого».
Саме Йогансен був одним із авторів сценарію першого резонансного фільму Олександра Довженка «Звенигора» (1927). Сценарій Йогансен писав разом із Юрком Тютюнником, амністованим натоді генералом війська УНР, блискучим оповідачем і мемуаристом, невдовзі арештованим ГПУ. Втім, на одеській кінофабриці текст не сподобався, проте молодий режисер Довженко все ж узявся його ставити. В автобіографії згодом писав, що переробив сценарій процентів на дев’яносто - у новій редакції було зроблені ідеологічно «правильні» соціальні акценти.. Після цього Йогансен зняв своє ім’я як сценариста, і про його причетність до появи одного з найкращих українських фільмів двадцятих років майже не згадується.
Про себе він іронічно зазначав: «Писав хороші вірші й погану прозу до 1928 року. В 1928 р. отямивсь й почав писати хорошою прозою... Бисть обікраден многократнє і многообразнє від багатьох поетів. Сам, бувши чоловіком ледачим, не управився нікого обікрасти. Поголившися, пишу елегантно, а неголений пишу могутнє. Із чого читач може справедливо заключити, що зараз у мене вуса виголені, а борода росте».
У своїх численних містифікованих автобіографіях Йогансен писав, що в середньовіччі хотів би бути особистим секретарем Еразма Роттердамського, а "в середині життя свого написав також і великі коментарі до коментарів великого філософа Аверроеса і тим ще раз убезсмертив своє ім’я".
Майк Йогансен був вправним тенісистом, шахістом, любив фотографувати. Добре грав у більярд — одного разу виграв партію у Володимира Маяковського, за що той, програвши, мусив залізти під стіл і декламувати вірш Пушкіна.
Його друг Юрій Смолич згадував: «За все моє життя я не знав людини, талановитішої від Майка Йогансена. Мова — саме про талант. Жодне інше визначення не може характеризувати Йогансена: ні освічений, ні культурний, ні ерудит абощо. Майк був іменно талант і ніщо інше. Він знав дуже багато, але не був знавцем у будь-якій царині життя. Його загальна освіченість була практично безмежною, однак ні в одній галузі знання, в жодній науці його не можна було признати фахівцем. Талановитість Майка Йогансена була своєрідна — різноманітна, всебічна, так би мовити — мастак до чого б не взявся». Словом, справжній чудермайстер - це слово придумав сам Йогансен.
Одним з чільних захоплень Майка були мандри. Йогансен мріяв "поїхати до Америки, щоб подивитись, як живуть люди, подивитись на Нью-Йорк, на фордівський завод, на трансокеанську залізницю». Він хапався за будь-яку можливість кудись поїхати: із делегацією, яка перевіряла стан колективізації у болгарських поселеннях чи життя єврейських колоністів у степах півдня України. Власним коштом поїхав на тиждень до Дагестану.
Від кінця 1920-х він жив у квартирі № 12 будинку "Слово". Майк тримав собак і любив полювання – незвична аристократична розвага для будівничих комунізму. За спогадами сусідів, мисливська рушниця могла лежати в нього навіть на письмовому столі.
Йогансен вірив у совєцькій лад, який для нього асоціювався з добром. Вірив у те, що релігія має відійти. Втім, членом компартії він не був.
У 1933 році в будинку «Слово» почались масові арешти. Першим з будинку забрали Михайла Ялового. Застрелився Микола Хвильовий.
За Майком Йогансеном прийшли 18 серпня 1937 року. Забрали до Києва, тримали у Лук’янівській в’язниц. На допитах Йогансен поводився з властивою йому гідністю: не приховував своїх політичних поглядів, не свідчив проти побратимів по перу, зокрема захищав від наклепів Остапа Вишню.
Його звинуватили в участі в українській націоналістично-терористичної організаці - нібито Майк та його "соратники" планували замах на керівництво комуністичної партії — мали розстріляти їх з мисливської рушниці.
26 жовтня 1937 року Майка Йогансена засудили до розстрілу з конфіскацією майна. Наступного дня вирок було виконано.
28 березня 1958 року Майк Йогансен був повністю реабілітований посмертно.
